Thursday, May 16, 2013

"Kerana Mulut Badan Binasa"




Assalamualaikum... 

Peribahasa Melayu "Kerana Mulut Badan Binasa" ... kalau tak tahu sila google... kerana Mulut juga boleh putus kawan.. sebab tuh mulut nih kena jaga biar wangi jek... jangan bagi busuk.. tapi semua terletak kat hati... kalau lawa macam mana pun uolss.. kalau dah mulut busuk... memang fail laaaaahhh kan... 

Sabda Rasulullah S.A.W:-

“Percakapan antara kamu adalah amanat”
Wahai Insan yang bernama MANUSIA, Sebuah kata-kata hikmah: “LIDAH Anda Menentukan Siapa Diri Anda!”….Hari ini manusia lupa menjaga lidah, hari ini juga manusia lantang berkata-kata…tanpa usul periksa, tanpa rasa diri itu hanya ditaraf HAMBA! Bila hendak sedar??? Semakin hari semakin banyak membuat onar dan noda angkara sikap dan perangai manusia sendiri. ISLAM tidak mengajar menceritakan keBURUKkan orang di khalayak ramai, malah ISLAM menyuruh manusia menyimpan atau memelihara AIB (Malu) saudara SEISLAM. Lalu, di manakah kita sekarang? Pernah tak terfikir pepatah melayu ini….”Kerana PULUT Santan BINASA, Kerana MULUT Badan BINASA”…Pernah dengar? Ye, i yakin ada pernah dengar namun tidak pernah ambil peduli.

Sekarang, mari kita lihat Firman Allah s.w.t dalam Surah Ar-Rum Ayat 41 yang bermaksud:- “Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” Sedarlah wahai umat ISLAM…Kita Sendiri Sedar, Mengapa Umat Islam JATUH Sekarang, Angkara FITNAH Dari Saudara Sendiri. Bertaubatlah….pintu taubat Allah Masih terbuka LUAS pada hamba-Nya yang mahu berubah dan kembali ke pangkal jalan. MASIH BELUM TERLEWAT, SELAGI ADA WAKTU….BERTAUBATLAH!

”Lidahmu adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu,
dan jika engkau membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu” Semoga this entry menjadi satu wadah pada u alls yang sudi membaca. Ingatlah Wahai INSAN, Selama-lamanya KITA Tidak Akan Sempurna, Apa Yang Kita Boleh Lakukan TERUS Menjadi Yang Terbaik Di Antara Yang Terbaik! 

Ibu Bapa kita dah berikan didikan yang sempurna buat kita... janganlah kita hampakan mereka yang paling kita sayang... lagi-lagi kita semasa manusia... tak payah laaa nak melaser sangat macam bagus sangat... macam pandai sangat... ooooohhoiiiii.... cermin dulu diri sebelum mulut nak terbuka luas nak mengata orang.. alahai kesian parent yang penat-penat besarkan dan bagi didikan secukupnya tapi kita tak gunakan dengan baik... ya ammmpunnnn mintak simpang.... no body is perfect but we do our best to be perfect bebeh.. ;)

Sadis bila tengok how people treat to each other sometimes... but hey nothing much i can do just chill n smile n plus hoping and pray that it won't happen to my family and friends... 

with lots of love 
me ;) 

Note: "Sesungguhnya orang yang berakal itu menyembunyikan rahsianya, dan orang yang jahil membuka keaibannya."   

 

No comments:

Post a Comment